Direktlänk till inlägg 1 september 2008

Vad har du för människosyn?

Av Goodguy - 1 september 2008 23:41


Du kan kan känna dig säker när du tänker snabbt över saken... Vad menar jag med människosyn då? Bra fråga, det är ju ett ganska brett begrepp. Men om jag tar upp några saker att fylla ramen med så kanske du förstår.


Vad har du för syn på män? Vad har du förs syn på kvinnor? Hur ser en person ut som är ful enligt dig. Är det ok att rynka på näsan lite åt en människa som du anser vara ful? Är det ok att visa att du tycker någon är ful? Är det ok??


Du är ute och går med dina kompisar, plötsligt kommer en väldigt överviktig kille gåendes. Han har en t-shirt som sitter smetad på hans stora kropp. Hans byxor är löjligt stora och inte alls moderiktiga. Inte heller t-shirten han har på sig. Dessutom har han väldigt slitna skor på sig. Det är varmt ute och antagligen har killen varit ute ett bra tag i värmen, för det kommer en liten doft av svett när han går förbi dig och dina vänner.


Hur reagerar du och dina vänner troligtvis på detta? Går ni vidare helt obehindrat? Eller finns möjligheten att ni utstöter något äcklat läte samtidigt som du och dina vänner vänder er om?? Om det nu är så att du och dina vänner vänder sig om efter den stora killen med odören, så är det omöjligt att undgå en glipa mellan byxorna och t-shirt.


En glipa som visar övre delen av hans skinkor. Är det så att när du och dina vänner ser denna glipa och hans översida rumpa blir ännu mer äcklade elr?? Det kanske inte alls är så att någon vänder sig om eller ens reflekterar över människan som nyss gått förbi? Kanske? Kanske inte?


Jag själv skulle nog säkert kunna ha vänt mig om för några år sedan och kanske dragit lite på smilbanden och lagt någon kommentar till någon vän jag haft med mig..


I dagens läge så är jag säker på att jag inte hade gjort det, om det nu inte hade varit så att personen i fråga hade varit bufflig av ngt slag.. Hmm då är det mer ok att slå mot ngns svagheter antar jag. Men det skulle mer varit i ett syfte att försvara mig mot buffligheten och buffla tillbaks mot det mest sannolikt jobbiga för den personen..


Elakt ohh ja, men självförsvar är självförsvar elr? Å andra sidan så behövs inget självförsvar för den delen heller oftast. Har folk en dålig dag och är buffliga när de är ute och går så är det ju lite tragiskt om jag som person ska behöva ta av min energi för att svara med ännu mer skit åt den personen.. Hell jag låter som jag är i zen nu :) Men seriöst, visst fan är det bättre att inte ta åt sig åt folk som beteer sig fuckt up, right?? 


Tänk på att den överviktige killen som kanske inte alls är bufflig eller faktiskt är bufflig.. Kanske faktiskt är jävligt trött på att andra människor före dig och dina vänner, faktiskt fnyst och skrattat åt honom, han kanske helt enkelt inte orkade med att betee sig civiliserat mer den dagen utan valde att se alla andra som potentiella översittare som bara ville håna honom.


Och om han nu inte var bufflig och du och dina vänner faktiskt såg ner på honom och till och med vände er efter honom. Tänk om han märkte detta, tänk om han var helt fullt normal i övrigt bortsett från att han inte såg ut som alla andra. Tänk om detta tärde på honom varje dag, varje dag så kommer någon ny människa och ser ner på honom enbart för att han inte passar helt in i mallen över "vanliga" människor. Han kanske inte fick tag på moderiktiga kläder i hans storlek. Han kanske inte hade ork att bry sig om sina skor, då han troligtvis inte kunde få tag på andra moderiktiga kläder att matcha sina skor med.

Han kanske helt enkelt inte orkade bry sig längre. Hans självförtroende kanske var i bott, lika med hans självkänsla. Han kanske luktade svett för att han var så överviktig och han svettades lättare än andra människor i värmen för den sakens skull. Han kanske inte kunde rå för att han var fet. Att han var en tjockis. Att han luktade. Han kanske var sjuk av något slag. Han kanske hade rubbad ämnesomsättning. Han kanske åt hyfsat bra, men det spelade ingen roll och i kombination med det så orkade han inte med den anstränging han kanske behövde för att ta sig i form.


Så han kanske bara sket i allt!! Eller så var han helt enkelt rent av lat.. Vad vet jag.. Men å andra sidan det är ju upp till varje människa. Lat kan man vara på många sätt, men få sätt förunnat är lika enkelt att vända sina rädslor och hat mot som fetma. Det är fuckt up.. Just det... Fuckt up sa jag!! :)


Jag själv har en väldigt tjock vän. En vän som är bland de coolaste skönaste människor jag träffat.. Det gör mig smärre förbannad av att gå på stan med henne.. Jag vet inte om det blir en vanesak men jag märker att folk tittar.. Tisslar och tasslar.. Till och md flinar och ser allmänt nöjda ut.. Ungefär som att det är helt rätt att pissa på någon som kanske redan har det svårt nog som det är.. Vissa kan nog ha svårt att fatta vad jag och hon gör tillsammans. För att jag är i form och hon är tvärt emot mig. Kanske, kanske inte....


Ok nu snöade jag in på fetma.. Men det gäller alla avvikelser ifrån det "normala" kollektivet som folk då inte kan rå för helt enkelt.. Alltså hur de ser ut och vilken genetik de är födda med.. Jag själv är jävligt nöjd med mig själv och jag har det väldigt enkelt i jämförelse med många andra. Även om jag blir dömd för hur jag ser ut. Så är det inte på långa vägar i närheten av hur vissa andra kan ha det. Jag får åtminstone mycket beröm för hur jag ser ut så jag kan faktiskt inte klaga för det mesta iaf. Den tanken slår mig ofta nu för tiden då allt är så utseendefixerat och människor blir värderade i hur bildskön yta de har..


Ytan är trots allt en inpräntad uppfattning som gått i arv genom tiden. Skapad av den större massan. Undrar hur det hade varit om vi inte hade blivit inlärda med vad som är vackert och mindre vackert?? Undrar hur världen hade sett ut, hade den verkligen varit annorlunda eller hade människor skapat andra saker att tillämpa för se ner på varandra?


Lustigt nog har jag alltid trivts väldigt bra tillsammans med mindre bildsköna människor.. De är oftast väldigt goa människor, för de har inte fastnat i ytlighetens mecka. Ungefär som så man kan se ett oskyldigt barn ibland.. Kanske jag tycker synd och ömmar för de som inte har det så lätt.. Kanske är så. Men jag tänker mig noga för hur jag behandlar andra människor innan jag låter min inpräntade ytlihet styra mig i mitt handlande.. Hoppas jag iaa. Jag försöker och vill se saker på ett annat sätt. Jag vill inte tänka som massan. Jag vill tänka för mig själv.


Det hoppas jag du med gör.. Även om det inte alltid är enkelt..Men livet är aldrig enkelt.. *världens minsta fiol spelar i bakgrunden* :)


Jag är allvarlig men jag sitter inte och gråter nu hehe.. Lite humor får man ha hur allvarligt det än är ;)


Auf wiedershen.. Ta ta.. Au revoir.. Något i den stilen ;)







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Goodguy - 28 november 2010 23:16


   Världens slemmigaste man?!?   Jag kikade in här av en slump och till min förvåning är det folk som tydligen läser min blogg forftarande fast jag inte skrivit på ett år hmm hur går det ihop egentligen, och vilka är de som läser?!? Göbbgurr...

Av Goodguy - 29 oktober 2009 20:35


   Tiden står stilla och allt runtomkring verkar som en dimma. Varför blev det så här morfar, varför togs du ifrån oss. Vi som älskar dig såsom jag vet att du älskar oss. Jag förstår det inte, jag vill inte förstå. Du har inte fått leva...

Av Goodguy - 29 augusti 2009 01:54

  Har du känt på dina känslor någon gång?   Jag gör det just nu..   Mina ögon är suddiga och en varm dov känsla trycker lite lätt i dom, jag sluter dom och öppnar för att se om det är någon skillnad.. Nepps det var det inte, det enda jag la märke til...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 22:49

  Det är mycket i hjärnan nu =)   Saker jag funderat lite på idag..   Grejen med min gamla blocket annons dök upp idag igen, det känns helt otroligt att det inte är en dröm utan faktisk verklighet.. Jag hade en annons ute för flera månader sen som j...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 14:25

  Grannar alltså, vad i hela helvete har dom för problem haha =)   Det enda jag önskar är lite vackra kvinnor som är trevliga och ler åt mig.. Det är allt men neeeej det är ju för mycket begärt.. Okej jag har haft grannar som ler åt mig och visst dom...

Ovido - Quiz & Flashcards