Direktlänk till inlägg 4 juli 2009

Mörka hemligheter!!

Av Goodguy - 4 juli 2009 21:35


Människor som du känner, människor som du hastigt utbytit några korta ord med. Eller människor du inte känner än, och framförallt människor du känt som du nu vet saker om som var omöjliga att veta när du träffat dom.


Vad för sorts saker som ligger under ytan hos olika människor du har eller haft kontakt med ligger som i en gömd vrå och har du tur så kan du komma in och få se en glimt av den vrå som kanske ingen annan någonsing kommer få tillträde till. Ibland kan man önska att aldrig ha fått tillträde till den där vrån i garderoben som personen du känner gömde, det kan ibland vara skönt att slippa få kunskap om en annan människas liv, det kan bli en börda för en del att ta del av mörka hemligeter. Hur hanterar man en mörk hemlighet utan att få diskutera den med andra för det första? Kan man bära den själv om man blir så förvirrad och tyngden av bördan blir för stor? Det kan du nog om du verkligen vill, men vill du?


Hemligheter har alltid olika nivåer av vad don kan åsamka om du delar dom med någon. Vissa är harmlösa egentligen och andra kan skada mer än nyttan det för med sig av att du får lätta på den. Jag själv har alltid varit en person som andra människor anförtror sig åt, jag har fått höra mycket genom åren och vissa saker är helt klart dark and deep. Men jag tror att man lär sig med tiden att hantera dom på det sätt man anser är bäst för andra och sig själv, i grund och botten vill jag vara en genuin person och för att vara det så är det bra att en sak som någon säger aldrig kommer till skada för den som säger det.


En bra regel att alltid tänka på om man vill väl iaf =)


Om någon anförtror dig något som är känsligt. Har du svårt att hålla saker för dig själv så kan du åtminstone anstränga dig att vara öppen med det, då är det lite mer upp till den som ger anförtroendet att avgöra om den bör öppna sin mörka vrå =)


Har en underbar vän som aldrig kan hålla saker hemliga, men det är mest inför dom andra som jag gemensamt känner med personen så det är rätt harmlöst, skrattar mest åt han när det kommer fram något som jag sagt som jag får höra av någon annan.. Du vet ju hur jag är säger han till försvar haha.. Han är underbar den killen och jag menar det =)


Hur är det när du får reda på saker du inte vill ha reda på egentligen då? Bra fråga.. Jag tror det är mucho important att du håller dig ifrån den sortens människor som vill delge dig saker du verkligen inte vill höra, ibland kan dessa människor ha en tendens att ofta hamna i drama så att säga. Inte alla nu så du inte tror jag drar alla över en kam, men en del verkligen vill mata folk med sin och andras mörkaste snaskigaste saker.


Ännu vanligare kan det vara att om du öppnar dig och släpper in fel person i dina mörka garderober, så i värsta fall även om du haft otur eller haft problem en gång i tiden bli satt i ett fack och får stanna där rest av ditt liv i den människans ögon. Det suger ju lite =) Du kanske tror att du kan lita på en person och sen öppnar du dig och så helt plötsligt blir det du säger vinklat till att vara du i nuet. Det bygger självklart på vad du nu delger och hur du får fram informationen. Men vissa människor kan straffa dig hårt även vid minsta misstag du gjort i livet och då är det försent att spola tillbaka vad du sagt. Vinklingen av din hemlighet blir till vad åhöraren vill ha det till alltså! Det finns ibland en låg tolerans i samhället för vad vi får ha gjort och inte, har du gjort något som inte en svensson anser vara naturligt gentemot den syn som präglat formandet och själva normen för just själva svensson ramen, då kan du ha problem =)


Vad menar jag nu? Alltså det finns alltid ramar i samhället och gränser för ett acceptabelt misstag som de flesta kan göra i livet. Har du gjort något annat sorts misstag som inte direkt passar i ramen för detta så är det svårt att förstå just varför och är inte sinnet öppnare än en drängfylla och att du åkt fast för fortkörning då kan det vara svårt att smälta in i "vi" tänkandet. En mentalitet som människor ofta präglas av i Sverige, det är vi mot dom andra. Och känns det inte som "vi" så är det "dom andra" detta resulterar i rädsla och en sorts motvilja att sätta sig in i en annan människas specifika situation.


Hur accepterar och förhåller sig samhället mot en människa som blivit våldtagen tillexempel? Bra fråga, har du funderat på den tanken?


Hur förhåller sig samhället till att någon har tagit droger? Hur förhåller samhället sig till att någon har en könssjukdom? Hur förhåller sig samhället till gay personer? Hur förhåller sig människor till främlingar/utlänningar? Hur förhåller samhället sig till dom som har ätstörningar? Hur förhåller samhället till de som har psykisk ohälsosamma sjukdomar? Hur förhåller sig samhället till en person som suttit i fängelse? Hur förhåller sig samhället till maskrosbarn? (barn som växt upp under missbrukarmiljöer/misshandel/fel umgänge)


Människors uppväxt och umgänge i livet formar personligheten som jag brukar säga. Men vad man har gjort och vilka tragedier man varit med om om man nu har det skrämmer ofta andra i samhället. Nu förstår du ju säkert att det är generellt som jag funderar nu, kan kan ju knappast ha erfarenhet av allt elände =) Men nog med erfarenhet för att förstå mig på samhället och dess funktioner, jag skulle aldrig ändra någon av mina erfarenheter heller.. Då skulle inte min teori hålla =) Att det du är med om under uppväxten och i livet samt umgänge formar ens personlighet =)


Visst alla formas olika och gör olika val av det senare. Jag brukar säga att även om människor gör dåliga saker i sina ungdomsår, vuxna liv eller upplevt dåliga erfarenheter så finns det bara en sak som gäller och det är att göra ett val då man väl insett att det som du vart med om gjort dig illa, gör då valet att du inte fortsätter med betéenden eller sätter dig i situationer du mår illa av eller som kan skada dig och andra. Allt i livet handlar om val! Ibland enkla och ibland svåra val.


Väljer du fel så kan det få konsekvenser du inte gillar, men det är ändå ett resultat av ett val du gjort, eller? Var du ute och promenerade en söndagskväll och blev attackerad av fulla måsar som pickar ut ett öga på dig, så var det självklart inget val du valt för skojs skull, men trots allt så valde du att gå just den vägen där de elaka måsarna befann sig oavsett. Inte att förväxla med att du förtjänade det eller att du vetat om det, men du gjorde valet att gå just där i stället för en annan väg..


Tänk om det hade en mening med att du valde den vägen? Helt sjuk tanke elr? =) Tänk om livet gick ut på att vi måste lära oss och få vissa erfarenheter innan vi kilar vidare? Tänk om det var så? Det ligger lite i människans natur att alltid göra saker de inte ska göra!? Ta bara ett barn, hur mycket saker gör inte ett barn som barnet egentligen inte ska göra, fastän en vuxen har sagt till barnet innan =) Är det egentligen så stor skillnad på vuxna människor? Har du gett en människa rådet att, nej nej det ska du verkligen inte göra! Sen gör den människan precis det som den vet med sig själv innerst inne att den inte ska göra ändå? =)

Vad är min poäng?


Poängen ligger i att om det nu finns ett sorts öde så skulle vi kunna säga att den drivkraft som väger över i de val vi gör som resulterar i olika sorters konsekvenser, bra eller dåliga kanske faktiskt betyder att det är någon sorts mening med vad som händer i våra liv. Varför det nu är så om det nu skulle vara sant är en jävligt bra fråga =)


Jag tror inte på gud, jag tror att gud är en fin låtsatsvän för vuxna som inte orkar med ovissheten av att inte ha en tro till något i livet och då skulle bli galna av ovisshet. Men däremot tror jag att det kan finnas något mer, likt en andlig värld av något slag. Potentiellt att människor har en viss mening med sina liv och har saker att lära sig och är man inte stark nog för att ta rätt beslut så kanske det också är en viktig lärdom som är meningen att man ska lära sig. När man lärt sig allt som man fått ut av livet man levt och fått den kunskap man ska ha så kanske man uppnått det man ska och sen.. Voila goodbye up till nästa nivå och in i nästa liv kanske?? Tillslut kanske man uppnått så mycket att man får kliva in i andevärlden och göra något annat hehe.. Shit vilka grejor alltså.. Jag säger inte att det är så nu, jag säger att hey tänk OM det var så =) ??


En viktig sak jag vill få ut av detta mumbojumbo är..

Ge andra människor en chans att få vara den dom utger sig för, även om de har mörka hemligheter som de vill anförtro dig.. Var inte rädd, för du avgör själv om människan i sig på något sätt utgör ett hot för dig med att berätta om sig själv? Du väljer om du vill ha en person fortsatt i ditt liv. Eller så kan du ta lärdom av den mörka hemligheten då du nu fått nya perspektiv på saker du kanske inte trodde att du skulle komma i kontakt med. Självklart som jag sa tidigare så skiljer det på om det är en människa som verkar vilja leva "normalt" eller en person som mer än gärna enbart vill dra till sig drama i livet..


Tänkpå att flertalet människor har hemligheter.. Även du har en, det är jag säker på =) Tänk på dom val du gör och varför du gör dom, tro det eller ej de kan avgöra om du får ett bra innehållsrikt liv i slutändan eller ett liv som du mestadels vill spola tillbaka och ändra.


Du kanske aldrig hittar riktig kärlek om du väljer att stanna i ditt nuvarande förhållande. Skulle du vara bitter när du blir gammal om du är minsta tveksam när du säger... I DO =) ?? Hell yeah det skulle du.. Bitter as fuck =) Lita på dig själv och din intuition.. Känns det fel så är det antagligen fel..



Sköt om er yall!! Och gör de bästa valen för just dig nu..






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Goodguy - 28 november 2010 23:16


   Världens slemmigaste man?!?   Jag kikade in här av en slump och till min förvåning är det folk som tydligen läser min blogg forftarande fast jag inte skrivit på ett år hmm hur går det ihop egentligen, och vilka är de som läser?!? Göbbgurr...

Av Goodguy - 29 oktober 2009 20:35


   Tiden står stilla och allt runtomkring verkar som en dimma. Varför blev det så här morfar, varför togs du ifrån oss. Vi som älskar dig såsom jag vet att du älskar oss. Jag förstår det inte, jag vill inte förstå. Du har inte fått leva...

Av Goodguy - 29 augusti 2009 01:54

  Har du känt på dina känslor någon gång?   Jag gör det just nu..   Mina ögon är suddiga och en varm dov känsla trycker lite lätt i dom, jag sluter dom och öppnar för att se om det är någon skillnad.. Nepps det var det inte, det enda jag la märke til...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 22:49

  Det är mycket i hjärnan nu =)   Saker jag funderat lite på idag..   Grejen med min gamla blocket annons dök upp idag igen, det känns helt otroligt att det inte är en dröm utan faktisk verklighet.. Jag hade en annons ute för flera månader sen som j...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 14:25

  Grannar alltså, vad i hela helvete har dom för problem haha =)   Det enda jag önskar är lite vackra kvinnor som är trevliga och ler åt mig.. Det är allt men neeeej det är ju för mycket begärt.. Okej jag har haft grannar som ler åt mig och visst dom...

Ovido - Quiz & Flashcards