Direktlänk till inlägg 31 augusti 2008

Trafikhuliganer!

Av Goodguy - 31 augusti 2008 19:46


Har du någon gång känt dig extra aggressiv och kanske möjligtvis att du får ett starkt hat mot någon trafikant som gör något mot dig ute i trafiken??


Någon som gör något som får dig att känna nu är gränsen nådd??   Detta något som gör att du känner att någon gått över gränsen. Trafikanten kanske gasar på lite extra om du gör en omkörning. Trafikanten kanske inte släpper in dig i den där infartsfilen snabbt nog. Trafikanten kanske kör före in i rondellen, fast du var så nära. Det värsta av allt, trafikanten tutar på dig efter att det är de som gjort felet då de märker att du blir lite irriterad.


Hur reagerar du i sådana här situationer själv? Blir du så arg så att du känner för att bokstavligt tala skrika eller varför inte slå den andre trafikanten??


Då är du i farozonen för att bli en fullfjädrad trafikhuligan  :)


Vad kan man göra åt dessa aggressioner som kan flyga på under resans gång?


Ett bra utgångsläge är att.. Aldrig vara ute sent och ge sig ut och stressa i trafiken. Är du sent ute då tänker du sannolikt mer likt en ociviliserad människa till att börja med och det kanske räcker med ett litet snedsteg från någon. Kanske att någon kör för sakta, för att göra dig riktigt arg..


Du kan alltid tänka en gång extra när du väl blir irriterad.


Gör det till eller från om jag blir arg och visar det nu i handling eller ord. Vad vinner jag på det? Ställ på dig själv. Tvinga dig själv att tänka om du blir arg. Det finns ingen som förlorar mer på saken än du själv om du blir arg.


Du får mindre energi om du låter känslor styra dig, du kan bli grymt pinsam och få skämmas för hur du betett dig senare och även inför medpassagerare som du ger olustkänslor.


Vill det sig riktigt illa, så tappar du koncentrationen och du kanske krockar.. Bara för att du inte tänkte.. Och skadar någon annan enbart för att du blev arg för en skitsak.


Jag läste en gång en artikel om hur människor förvandlas till trafikdårar.. Vanliga människor som blir helt tokiga. Jag vete fasen vad uttrycket hette. Just det.. Roadrage kallade de det på engelska.. Alltså vägvrede/raseri på svenska. Tänker på en incident i somras som fick gå under någon liknande benämning. Om någon kommer ihåg det som hände i Göteborg i vasastan? Några killar som högg och sköt två män och inte nog med det jagade männen från sin bil bland folk mitt på dagen. Och högg dom återigen efter de redan skjutit och träffat männen, när de låg ner på marken inför chockade vittnen.


Det var utlöst av trafikraseri eller hur de uttryckte det på nyheterna och skulle tydligen inte alls ha några kriminella kopplingar.. Men ja jag vete fasen, vilka vanliga svenssons åker runt med massa knivar och skjutvapen i bilen :) Mjaou... Däremot så tror jag att det säkerligen kan ha varit några personer som var kriminella utan att ha det på "papper hos polisen" och att de höga som hus blev trafigalna av någon förolämpning i trafiken och sen ballade det ur. Hmm så var det nog :)


Idag kom en man i en bil och körde förbi mig så in i h-e enbart för att komma före mig, han vann inte ett piss på vad han gjorde utan fastnade framför mig då det var fullt trafikerat. Jag tyckte situationen var hilarious och kunde inte undvika att åka ut lite på mittkanten för att låtsats köra om honom.

Jag kunde helt enkelt inte motstå :) Vid nästa rödljus så lade jag mig i vänsterfil och han skulle rakt. Jag hann en billängd framför honom och ansåg mig själv som vinnare av den inofficiella racetävlingen. Jag kände mig riktigt mysnöjd och log för mig själv samtidigt som jag la av ett jaahh!! 


Moget helt klart :) Det blev grönt för de som skulle rakt och mannen som vansinneskörde förbi mig gled förbi med ett vansinnigt uttryck och ett par ögon som stirrade med död i blicken. En välklädd man i skjorta i en ny fin bil med välkammat hår. Jag bara mös och log mot honom. Detta verkade göra mannen ännu argare. Han saktade ner ungefär som att han skulle stanna och kliva ur och get to it haha :)


Jag kunde inte hjälpa mig själv när mitt leende gick över i ett hånflin där jag satt i min bil. Mannen vred sig om så det såg ut som hans huvud satt på ryggen. Han var hatisk mot mig och om blickar kunde döda eller om han hade telepatiska mördaregenskaper så som tjejen i eldstorm hade. Då hade han med all sannolikhet bränt mig inne i min bil. Eller om han överhuvudtaget hade förmåga att krossa mig eller trampa ihjäl mig som en myra så hade han gjort det. Han hade gjort det rakt av, för han hade aldrig hunnit tänka längre än den aggression som tagit över hans medelmåttiga svenssonväsen.


Som tur är så hade jag definitivt aldrig tillätit mig själv att bli krossad om jag nu ens hade varit en myra eller vad han nu försökt med. Men tänk om, tänk om han hade kunnat och haft chansen, vad hade hänt? Människor går tillbaka till en uråldrig varelse, och de gör det vardagligen. Det är rätt lustigt egentligen.. Eller vad tycker du? Har du aldrig varit med om en trafik situation som spårat ur någon gång.. Du själv eller någon annan?


Människor är och kommer alltid vara människor. Vi har fel och bister, det är därför vi är människor. Men jag kan bli bättre i trafiken det vet jag. Jag kan undvika en dispyt genom att inte hånle tillexempel..


Kommer jag tänka mig för nästa gång jag är i en sådan situation?


Bra fråga, men ju mer jag tänker på det. Ju mer sannolikt är det att jag gör situationen till en bättre situation än om jag inte tänkt på saken.


Take care och var snäll mot dina medtrafikanter ;)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Goodguy - 28 november 2010 23:16


   Världens slemmigaste man?!?   Jag kikade in här av en slump och till min förvåning är det folk som tydligen läser min blogg forftarande fast jag inte skrivit på ett år hmm hur går det ihop egentligen, och vilka är de som läser?!? Göbbgurr...

Av Goodguy - 29 oktober 2009 20:35


   Tiden står stilla och allt runtomkring verkar som en dimma. Varför blev det så här morfar, varför togs du ifrån oss. Vi som älskar dig såsom jag vet att du älskar oss. Jag förstår det inte, jag vill inte förstå. Du har inte fått leva...

Av Goodguy - 29 augusti 2009 01:54

  Har du känt på dina känslor någon gång?   Jag gör det just nu..   Mina ögon är suddiga och en varm dov känsla trycker lite lätt i dom, jag sluter dom och öppnar för att se om det är någon skillnad.. Nepps det var det inte, det enda jag la märke til...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 22:49

  Det är mycket i hjärnan nu =)   Saker jag funderat lite på idag..   Grejen med min gamla blocket annons dök upp idag igen, det känns helt otroligt att det inte är en dröm utan faktisk verklighet.. Jag hade en annons ute för flera månader sen som j...

Av Goodguy - 23 augusti 2009 14:25

  Grannar alltså, vad i hela helvete har dom för problem haha =)   Det enda jag önskar är lite vackra kvinnor som är trevliga och ler åt mig.. Det är allt men neeeej det är ju för mycket begärt.. Okej jag har haft grannar som ler åt mig och visst dom...

Ovido - Quiz & Flashcards